pátek 11. ledna 2013

Jak jsem ho asi konečně našel ...

Některá marketingová pořekadla jsou stará, jako lidstvo samo.
Třeba pořekadlo o tom, že dobrý produkt nepotřebuje reklamu, protože se prodá sám ... jenže!
Jak se o něm tedy dozví veřejnost, pokud opravdu nepotřebuje reklamu?
Samozřejmě ... lidé si o něm povídají, sami si o jeho existenci řeknou.
Mně o něm řekla Iri (http://mujdummujsquat.blogspot.cz) a já tak nějak cítím, že bych to chtěl poslat dál.

Časopisů na našem novinovém trhu je děsná spousta a (ruku na srdce) většina jich nestojí za ty drobné (ani za ty papírové), které po nás trafikantky chtějí.
Byl jsem pravidelným čtenářem už hodně časopisů, některé jsem měl předplacené, některé jsem pravidelně kupoval, některé jsem prolistoval namátkou cestou odněkud někam.
Málokterému jsem ale zůstal věrný.
Ten byl moc politický, ten byl moc chlapský, ten naopak ufňukaně ženský či prostě jen voněl jinak, než jak voní můj svět.
Spousta z nich pak vykrádala sebe sama se stejnými tématy, slovy a reklamou ... proč platit dvakrát za stejné myšlenky?


Tohoto časopisu jsem si všimnul v trafice ještě dříve, než se o něm zmínila Iri.
Možná proto, že na titulní stránce byla fotka Rowlingové (kterou mám opravdu rád) ... ale ten debilní název BEL-MONDO mě odradil natolik, že jsem svojí nataženou ruku zase instinktivně stáhnul zpět.
Jasně, že se mi vybavil herec Belmondo a toho já (pro změnu) opravdu nemám rád.
Hold, některá spojení na některé lidi působí dost negativně a ovlivňují jejich další kroky.
Nakonec si ke mně cestu stejně našel, pořídil jsem si jeho digitální variantu na Floowie a byl příjemně překvapený, ba údivně nadšený.
Pohledná grafika, převzaté texty z novin, které všichni znají (z filmů, knih, zpráv), ale málokdo je držel v ruce, natož četl (třeba The New York Times, Der Spiegel), vlastní texty, chytré rozhovory.
Jen ta struktura papíru mezi prsty a vůně tiskařské barvy mi chyběla.

Odhodlal jsem se tedy, s nechutí jsem potichu vyslovil to jméno do okénka trafiky, nové číslo si odnesl domů k hrnku kafe a usedl do čtecího křesílka.
Ještě pořád tam sedím ...

Namátkou můj výběr textů, které mě zaujaly: 
Tlačenice v zóně smrti - článek o nejvyšší hoře světa, která se proměnila v lunapark, v pohřebiště ega a životů lidí (kteří tam vůbec neměli co dělat), v horský McDonald s donáškou až na vrchol.
Neuvěřitelný popis lidské NEpokory a hlouposti.


Čichám mozkem - rozhovor s voňavkářem Jean-Claude Ellenaem o tom, že parfém se neskládá jako hudba..
Zaujal mě možná proto, že moje žena si dodnes pamatuje můj parfém z první schůzky a vůně ji v hlavě otevírají vzpomínky.

Jak obléci svou drahou polovičku - esej, který pro mě není zas až tak o oblékání, jako spíš o umění darovat tu správnou věc. Závěrečné věty článku: "Takže je-li na obzoru nějaké to obdarování, je největším uměním dát partnerovi najevo, co by se vám mohlo líbit. Pokud možno, už i s čárovým kódem", mě přinutily k úsměvu, když si vybavím složku mé ženy v PC s názvem "Co chci" s fotkami a adresou, kde to "náhodou" najdu ... už chybí jen velkost a cena :-)

Tomáš Sedláček - Na turné s rockovou hvězdou české ekonomie - koho doopravdy baví ekonomie?
Nuda že? A co když je ekonom charismatický chlap v barevných kalhotách, s Moleskinem v baťohu, s chytrým telefonem plným knih a jinými myšlenkami?
Vlastně se v portrétu tohodle chlapa nedozvíte o čem vlastně jeho knihy jsou, neprozradí vám v textu jeho moudra a životní kréda. Vzbudí u vás ale zvědavost ... a dost možná se vám stane, že si název knihy Ekonomie dobra a zla zapíšete do notýsku ... pro jistotu.


Ostrov stoletých - ikdyž název a fotky k článku mě moc nezaujaly (číst si o stoletých dědečkách?), nakonec jsem stejně zjistil, že to není zas až tak o tom, o čem se v názvu píše.
Je to o stylu a smyslu života, o klidu a souznění. O myšlenkových pochodech ...

... ano, to je ono.
Tenhle časopis je pro mě o myšlenkových pochodech.
Co článek, to nová myšlenka (nebo stará ... oprášená s novým nádechem) v mé hlavě.
Nové spojitosti a souvislosti, nové příběhy, nové pohledy.
To už se dlouho nějakému časopisu nepovedlo ... většina z nich mě upoutá stejně, jako třeba televize.
Slova v nich proplují hlavou a druhou stranou zase odplavou.
Tady se mi zastaví uprostřed a vyvolávají obrazy ... osvěžující pocit, fakt že jo.

 

12 komentářů:

Adriana řekl(a)...

Yes, tenhle casopis si nechavam vozit leteckou postou do Lisabonu! Parada od zacatku do konce.
Akorat musim dodat, ze me ekonomie bavi! A Ekonomii dobra a zla mam v knihovnicce uz par mesicu a k Vanocum jsem ji koupila svemu otci.

Iri Novak řekl(a)...

Kdyby byl Bel Mondo psan Tvymi slovy, nekupovala bych si ho na preskacku jako doted.) Moc hezky si popsal jeho pojeti. Tesim se na 17. ledna na dalsi cislo, ktere si po druhem vydani s Rowlingovou planuju zase koupit.

Maaristaan řekl(a)...

Adriana: Tomu říkám reklama ... nechat si jej dovážet až do ciziny!
No dobrá, dobrá ... tak já si tu knihu pořídím ;-)

Iri: Cože? Tak ty mě donutíš si jej kupovat a pak s klidným svědomím řekneš, že poslední čílo nemáš?
Bych Tě tipnul na předplatné a ono houbelec :-)

Iri Novak řekl(a)...

:) Klamu slovy.) Ale muzem si ho pucovat - Ty mi pujcis tohle a ja Tobe to pristi:)

Helena řekl(a)...

Já jsem také pokukovala, až si se Sedláčkem koupila a chtěla o něm i psát. Jak jsem věděla, že je to "pobočka" :)Respektu, čekala jsem víc a něco mi připadalo fakt hloupé (třeba hledání nejzásadnější české knihy - podle mého hodně neoriginální, zbytečné, recepty - proč?, když jsou jimi časopisy přehlceny a tak), něco se mi líbílo hodně (Sedláček, Mt. Everest...). Tak uvidíme ... (i jak to bude s novou šéfredaktorkou). Každopádně hezký článek váš!

Tms řekl(a)...
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Tms řekl(a)...

Musím říct, že mám stále podobný pocit vůči této tiskovině, jako byl Váš první dojem. Ten název mi prostě nesednul, protože jsem ihned viděl tvář onoho drsně drzého dona seladona a měl pokroucenou představu, že dost článků bude právě o něm. :)
Teď mám chuť si ten časopis alespoň ozkoušet, jinak už totiž kupuji leda Nový prostor, protože na zbytek tiskovin jsem prostě zanevřel, jako na reklamní letáky na lesklém papíře, či zpolitizované lobby plátky.

Jana řekl(a)...

Četla jsem jen první číslo a nějak extra mě nezaujalo, to si lépe počtu v běžném Respektu. Ale tak mu zkusím dát ještě (ne)jednu šanci.:-) A díky za připomenutí Sedláčkovy knihy - máme ji doma a asi ji ještě nikdo nečetl, tak se do toho pustím.

Pondělí řekl(a)...

Já jsem, pokud jde o noviny a časopisy, dost konzervativní, ale po tomhle časopisu pokukuju už pár týdnů - teda na obálku posledního čísla hledím vyloženě se zalíbením, protože mám ráda Tomáše Sedláčka i jeho Ekonomii dobra a zla. Asi ho teda fakt zkusím! :-)

Lucie řekl(a)...

Jen chci v návaznosti na příspěvek Tms upozornit, že Bel Mondo znamená italsky "krásný svět".

Alena Tajemná řekl(a)...

Předplatné jsem dostala k Vánocům od bráchy a ač bych si sama sama časopis nekoupila, je to hodně zajímavé čtení. Teď se mi válí na stole další číslo a rozečtený rozhovor s Vávrou...

12HonzaDe řekl(a)...

Respekt pravidelne odebiram, ale tenhle nazev me tak odradil, ze jsem ten casopis ani neotevrel... :)
Tak dik za tip, dam tomu sanci.. kouknu se.. MSF! 12:)